2012. március 6., kedd

Scrum tapasztalatok IV.

Ügyfél

Ő az, aki fizet. De mit, ha scrum alapú a fejlesztés? Óradíjat, vagy fix project költséget? Ha nincs tisztázva előre a scope, akkor mire fizet fix project költséget? Hol a határ, meddig mehet el?

Ezek mind nagyon nehezen megválaszolható kérdések. Csak olyan ügyfélnél működik, akit régóta ismerünk, és megbízik a fejlesztő cégben/fejlesztő csapatban. Vagy olyanban, aki tisztában van vele, hogy mi az a scrum. Ha nincs tisztában vele, akkor meg lehet próbálni elmagyarázni, leoktatni róla, és meggyőzni, hogy neki miért jó. A mi esetünkben az volt, hogy ismerte az ügyfél a fejlesztő céget, és hajlandóságot mutattak a scrum elv megértésére/elfogadására. Nem mellesleg a tender/projekt kiírásban olyan milestone-ok szerepeltek, amit 2 hónapos tervezéssel nem lehetett volna tartani (2 hónap alatt egy kattintható, működő valamit akartak látni).
Megint csak nagyon jól jött, hogy az ügyfél összeírta pontosan az igényeit. Ez egy kicsit megint sántít, hiszen a scrum arról szól hogy csak adott periódusokra előre nézünk. A teljes scope-ot nem ismerjük. Ha ez nincs, akkor nem lehetett volna projekt alapon csinálni.
A product owner volt az, aki a koncepció tervtől eltérő, új igényeket kezelte, és adott esetben eldöntötte, hogy mi az ami belefér, és miből lesz CR. Ezt persze a scrum masterrel megbeszélte, hogy mi mennyi plusz munka, mekkora szívás.

Szóval ez egy olyan scrum alapú projekt volt, ahol a koncepció és a scope látszott az elején, így mehetett projekt alapon. Óradíjas alapon pedig olyan ügyfelet kell szerezni, akivel tényleg el tudjuk hitetni, hogy neki ez jó. Ez meg az ügyfélmenedzser vagy sales-es dolga, hogy jól meg tudja indokolni.
Erről az árnyoldalról itt egy cikk, ahol pont ezzel a kérdéskörrel foglalkoznak. Érdemes megnézni a hozzászólásokat is, és a hozzászólásokban belinkelt cikkeket, pdf-eket.

Most hogy megint elolvastam, már megint nem tudom eldönteni hogy mennyire jó vagy nem jó :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése